Quorn-parsakaalipasta (maidoton)

Nyt tuli tehtyä sellaista sapuskaa, jonka lahjomaton lapsiraati äänesti laakista jatkoon. ”Äiti, tää pääsi kyllä mun lempiruokien joukkoon”, keskimmäinen totesi parsakaalin kukintoa järsien. ”Mä tykkään kasviksesta, joka maistuu lihalta”, vanhin tunnelmoi quornnokaretta mutustellen. ”Onko pakko syödä parsakaalit?” kyseli nuorimmainen, ja söi ne sitten ilman huutoa tai tappelua, minkä voi meidän perheessä tulkita jättimenestykseksi.

Mikä parasta, tämä on superhelppo valmistaa. Sopii hyvin arkisen stressikiirepäivän ateriaksi – tai sunnuntain, josta suurin osa on kulunut kokouksessa istuen, kuten itselläni tänään.

Quorn-parsakaalipasta sopii myös vegaaniseen ruokavalioon, jos käyttää sellaista quornia, jossa ei ole kananmunaa. Meidän lähikaupastamme sellaista ei saa, mutta kuulin juuri varmasta lähteestä huhun, että sellaistakin olisi nykyään markkinoilla.

Quorn-parsakaalipasta
5 hengelle kahdeksi päiväksi

valmistusaika n. 20 min

2 parsakaalia
suolaa
2 pussia (n. 600 g) quornkuutioita
2 valkosipulinkynttä
oliiviöljyä
soijakastiketta
3 prk (6 dl) kaurakermaa
mustapippuria
basilikaa, timjamia

Laita korkeaan kattilaan hieman vettä ja ripaus suolaa. Huuhtele parsakaalit ja laita kattilaan. Kuumenna vesi kiehuvaksi ja höyrytä parsakaaleja pari minuuttia. Älä anna niiden kiehua pehmeiksi, vaan ota pois kattilasta, kun ne ovat vielä napakoita.

Kuori ja pilko valkosipulinkynnet. Lorauta isolle paistinpannulle reilusti oliiviöljyä ja lisää valkosipulisilppu. Kuumenna tiriseväksi ja lisää quornkuutiot. Sekoita niin, että öljy levittyy kuutioille tasaisesti. Lisää pannulle reilu loraus vettä. Quorn imee tolkuttomasti nestettä, ja tällä tavalla kuutiot paistuvat meheviksi eivätkä ime kaikkea kastikkeen nestettä. Lisää reilusti soijakastiketta ja sekoita hyvin.

Anna quorn-kuutioiden paistua keskilämmöllä kannen alla välillä sekoitellen, kunnes ovat kuumentuneet kunnolla. Lisää tarvittaessa hiukan vettä, jos kuutiot uhkaavat kuivahtaa. Palastele höyrytetyt parsakaalit ja lisää pannulle. Pirskottele parsakaalien päälle soijakastiketta. Sekoita. Lisää kaurakerma, mausta mustapippurilla, basilikalla ja timjamilla ja sekoita hyvin.

Tarjoa heti täysjyväpastan kanssa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s