Seesamperunat

Muistinko jo mainita, miten hyvää talviruokaa peruna on? Parasta on, että pottuja voi valmistaa uunissa monella eri tavalla, kyytipojaksi monelle erilaiselle ruualle – tai sitten ruuaksi itsessään.

Lohkoperunat ovat yksi helppo ja nopea tapa kypsentää perunaa, mutta yhtä helppoja, nopeita ja herkullisia ovat myös seesamperunat. Niitä syötiin usein lapsuudenkodissani. Liekö resepti suorastaan äitipuoleni keksintöä – hän on aikamoinen haka keittiössä. Ja äitipuolelleni tyypillisesti herkullisuuteen kuului osana myös terveellisyys. Seesaminsiemenet nimittäin ovat varsinainen kalsiumpommi, joten erityisesti maidotonta ruokavaliota noudattavien kannattaa napsia niitä usein.

Seesamperunat
valmistusaika n. 20 min

Jauhoisia perunoita – n. 2 kpl aikuista ja 1 kpl lasta kohden
Seesaminsiemeniä
Paisto-oliiviöljyä (ei siis extra virginiä)
Suolaa

Pese perunat ja leikkaa ne paksuiksi viipaleiksi. Laita matalalle leivinpellille leivinpaperi ja lorauta paperille kunnon lammikko oliiviöljyä. Kierittele perunanviipaleet öljyssä ja levitä tasaisesti pellille. Ripottele päälle reilusti seesaminsiemeniä.

Paista uunin keskitasolla 250 asteessa. Paras rapeusaste syntyy kiertoilman ja grillivastuksen yhdistelmällä, mutta tavallinenkin uuni kelpaa hyvin. Kun perunat ovat ruskettuneet kauniisti yhdeltä puolelta (n. 10 min), käännä ne ja paista vielä muutama minuutti. Kun perunat ovat valmiita, ripottele päälle suolaa ja pyörittele niitä lastalla, jotta suola levittyy hyvin.

Tarjoa heti vaikkapa kasvispihvien tai paistetun kanan lisäkkeenä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.