Maidoton ruokavalio

Maidotonta ruokavaliota noudattavat esimerkiksi maitoallergikot ja vegaanit. Maidottomassa ruokavaliossa ei käytetä mitään maitoproteiinia sisältäviä valmistusaineita.

Vältä näitä
Pakkausselosteet kannattaa lukea tarkkaan, sillä maitotuotteita ja maidon ainesosia käytetään valmistusaineina todella monessa elintarvikkeessa. Maidotonta ruokavaliota noudattavan pitää välttää:

  • maitotuotteita: maito, piimä, viili, jugurtti, rahka, kerma, ranskankerma, smetana, kermajäätelö, juusto, tuorejuusto, maitovanukkaat
  • laktoosittomia ja vähälaktoosisia maitotuotteita (mm. HYLA, into)
  • maitoa sisältäviä kasvirasvatuotteita:  kasvirasvajäätelö, kasvirasvajuusto
  • voita sekä maitoa tai piimää sisältäviä margariineja ja muita leipärasvoja, voiöljyä
  • rahka- tai hapankermapohjaisia levitteitä
  • maitosuklaata
  • vuohenmaitoa, poronmaitoa, lampaanmaitoa
  • maidon ainesosia: laktoosi, maitojauhe, maitoproteiini, hera, herajauhe, heraproteiini, kaseiini, kaseinaatit
  • lehmänmaitopohjaisia äidinmaidonkorvikkeita

(lähde: Maitoallergian ruokavaliohoito, Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry, 2010)

Maidoton vai laktoositon?
Maitoallergia on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi. Nyrkkisääntönä voi pitää, että laktoosi-intolerantikolle sopivat myös maidottomat tuotteet, mutta maitoallergikko ei voi käyttää edes laktoosittomia maitotuotteita. Tämä ero ei aina ole selvä edes ravitsemusalan ammattilaisille, joten ravintolassa, juhlissa ym. kannattaa pariinkin kertaa tarkistaa, että lautaselle on tulossa nimenomaan maidotonta, ei laktoositonta, evästä.

”Saattaa sisältää maidon jäämiä”
Monissa tuotteissa (esim. suklaat) lukee tuoteselosteessa: ”saattaa sisältää pieniä määriä maitoa / maidon jäämiä”. Riippuu maitoallergian vaikeusasteesta, pitääkö näitäkin välttää. Kysy aina lääkäriltä! Jos teet tarjoiluja vaikkapa juhliin, etkä ole varma vieraasi maitoallergian vakavuudesta, älä käytä näitä tuotteita.

Korvaavat tuotteet
Jos maidoton ruokavalio ei ole oma valinta, vaan johtuu esimerkiksi omasta tai perheenjäsenen allergiasta, voi alkuunsa iskeä epätoivo: miten ikinä selviän ilman juustoa, kermaa jne. Vaan eipä hätää! Nykyisin ihan tavallisesta ruokakaupasta löytyy laaja valikoima maidottomia tuotteita, joita käyttämällä voi jatkaa vanhoista tutuista ruuista ja leivonnaisista nautiskelua.

Meidän perheessämme on havaittu hyviksi muun muassa nämä tuotteet:

  • Maito: Oatly-kauramaito (maistuu lahjomattoman lapsiraadin mielestä paremmalta kuin soijamaito)
  • Ruokakerma: Oatly-ruokakerma (musta)
  • Jugurtti / kermaviili: Alpro-soijajugurtti (maustamaton)
  • Tuorejuusto: Tofutti-soijatuorejuusto (maustamaton)
  • Leivontaan: Sunnuntai ja Flora -margariinit (maidottomat, hopeanvärinen kääre)
  • Leivän päälle: tummansininen Keiju
  • Juustokuorrutukset ja -kastikkeet: Cheesly edamtyyppinen juusto, Tofutti mozzarellatyyppinen juustoraaste
  • Suklaa: Pirkka dark mint -täytesuklaa, Dammenberg True love mint, Rainbow ranskanpastillit, Rainbow Sveitsiläinen tumma suklaa (kaikki nämä saattavat sisältää maidon jäämiä)
  • Suklaavanukas: Rainbow-soijasuklaavanukas
  • Kaakao: Alpro soijasuklaajuoma
  • Jäätelö: Oatly-kaurajäätelöt, Tofuline stracciatella-soijajäätelö, mehujäät

Maidottomia reseptejä
Tässä blogissa on laaja valikoima maidottomia ruoka- ja leivontaohjeita. Klikkaa vasemman laidan aihevalikosta linkkiä maidoton. Kannattaa käydä aika ajoin kurkkaamassa, sillä uusia reseptejä ilmestyy viikoittain. Voit myös tilata uudet päivitykset sähköpostiisi.

HUOM! Ennen kuin aloitat maidottoman ruokavalion, keskustele lääkärin ja mieluusti myös ravitsemusterapeutin kanssa. Tässä blogissa annetut vinkit ovat hyvää tarkoittavia, mutta eivät välttämättä sovi kaikille.

12 responses to “Maidoton ruokavalio

  1. Päivitysilmoitus: Tietoa maidottomasta ruokavaliosta | Kokatessa roiskuu

  2. Päivitysilmoitus: Apua, joulupöydässä istuu erikoisruokailija! | Kokatessa roiskuu

  3. Päivitysilmoitus: Maidoton ja vehnätön vuosi | Kokatessa roiskuu

  4. Hanna

    Heippa! Blogistasi oli paljon apua minulle, olen 17 vuotias ja nyt vasta alettiin pohtia mahdollista vehnä-ja maitoallergiaa. Kyllä se oli aika suuri shokki, kun en asu enää kotona ja piti alkaa miettiä mitä voi syödä. Kaikki tuntuu sisältävän vehnää, kun alkaa lukea tuoteselostetta..

    • Kiva kuulla, että olet löytänyt täältä apua. Ymmärrän tunteen – kun vanhemman lapseni ruokavaliosta poistettiin ensin maito ja sitten vehnä, mietin, että mitä tästä oikein tulee. Onneksi lähipiirissä on sekä maidotonta että gluteenitonta ruokavaliota nuodattavia, ja heiltä sain loistavia vinkkejä, joiden kanssa päästiin alkuun. Ja sitten innostuin jo itsekin kokeilemaan. Nykyään on jo tosi hyvin korvaavia tuotteita ihan tavallisissa ruokakaupoissa.

  5. Päivitysilmoitus: 2012 lukuina | Kokatessa roiskuu

  6. laiskis

    KIITOS! meillä 3kk ikäinen ennen täysimetyksel oleva vauva nyt viikon kiskonut allergiakorviketta ja itse koittanut nyt kaikkea maitoproteiinipitoista karsia. tääl oli paljon kaikkea hyödyllistä tietoa…nyt viel kiinnostaa,et kun tuossa oli heraproteiini ns kiellettyjen listalla…nii siiinä allergikkoitten korvikkees on hydrolisoitu heraproteiini…osaako joku kertoa mitä se meinaa ja jos ei sais olla heraa,nii miten se hydrolisointi sitte muuttaa sitä? –kiittii!

    • Moikka,
      Tuo lista on peräisin Lastenklinikan ravitsemusterapeutilta saadusta esitteestä. Kannattaa varmaan kysyä neuvolasta ja pyytää tarvittaessa lähetettä ravitsemusterapeutille.

  7. Päivitysilmoitus: 2013 lukuina | Kokatessa roiskuu

  8. Anteeksi pakko korjata mutta maitoallergikko ja maidoton ihminen VOI syödä/juoda vuohen maidosta tehtyjä tuotteita koska se ei sisällä samanlaista maito proteiinia kuin lehmänmaito

    • Lisäksi useimmille maidottomille ei sovi soijatuotteet ollenkaan vaan ne kannattaa joskus skipata kokeilusta kokonaan yosa on merkki josta löytyy kaikkeen ruuanlaittoon, välipalalle ja leivontaan aineet.

      • Hei,
        Kiitokset kommenteista. Tuo lista sopimattomista tuotteista pohjautuu lastenklinikan ravitsemusterapeutilta saatuihin ohjeisiin. Omassa ja tuttavapiirin perheissä on näillä menty hyvällä menestyksellä. Mutta ihmiset ovat yksilöitä, allergikotkin, ja jokin saattaa sopia toiselle, mutta toiselle ei. Kuten tuossa tekstissäkin totean, nämä eivät ole mitään universaaleja, kaikille pomminvarmasti sopivia ohjeita. Allergioiden ja intoleranssien kanssa eläminen on oman kokemukseni mukaan jatkuvaa kokeilua ja sovittelua. Olen tämän tietosivun koonnut siksi, että sen ansiosta toivon mukaan joku säästyy hieman vähemmällä sovittelulla ja kokeilulla ja pystyy nauttimaan täysipainoisemmasta ravinnosta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s